Likabehandlingsplan för Riala Waldorfförskola HT23/VT24
Bakgrund: Sverige har en lag som syftar till att främja alla barn och elevers lika rättigheter i alla våra skolformer från förskola, skola till vuxenutbildningen. Alla skolformer skall motverka diskriminering, trakasserier och annan kränkande behandling.
Syfte: Lagen ställer krav på verksamheterna att aktivt arbeta och utveckla det förebyggande arbetet med likabehandlingar. Planerna skall utvärderas varje år och ingå i verksamheternas kvalitetsredovisningar.
Definitioner:
Diskriminering: När någon behandlas annorlunda p g a sitt kön, könsöverskridande identitet eller uttryck, ålder, etniska tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuella läggning eller funktionshinder.
Trakasserier: Är diskriminering som utförs av vuxna gentemot barn/elever eller från barn till barn/elev. Trakasserier kan uttryckas både fysiskt och verbalt eller icke verbalt, ex utfrysning.
Annan kränkande behandling: Ett uppträdande som, utan att vara trakasserier, kränker ett barn eller elevs värdighet.
Delaktighet och inflytande: Likabehandlingsplanens innehåll är ett processinriktat arbete där både personal, föräldrar och barn skall göras delaktiga.
Riala Waldorfförskola
Mål/övergripande policy:
Alla på förskolan skall lära sig att ta hänsyn, samarbeta, kommunicera, lösa konflikter samt behandla varandra med respekt. Målet är att alla barn och vuxna ska känna sig trygga på Riala Waldorfförskola och ges möjlighet att utveckla sin särart och individualitet i ett socialt sammanhang.
Mål
Alla som arbetar skall sträva efter att varje barn:
- Kan känna sig trygg på vår förskola i samvaro med andra barn och vuxna.
- Utvecklar sin identitet, där känsla för den egna och andras kulturer utvecklas och respekteras.
- Skapar förståelse för att alla människor har lika värde oberoende av kön, social eller etnisk bakgrund.
Syftet
Syftet med likabehandlingsplanen är att främja barns och vuxnas lika rättigheter oavsett kön, etnisk tillhörighet, religion eller annan trosuppfattning, sexuell läggning eller funktionshinder och att förebygga och förhindra trakasserier eller annan kränkande behandling i verksamheten.
Alla som arbetar på förskolan skall:
- Vara goda förebilder för barnen.
- Alla som arbetar skall vara uppmärksam på barns och vuxnas beteende och verka för att kränkande behandlingar inte förekommer.
Styrelsen ansvarar för att:
- Driva det förebyggande likabehandlingsarbetet genom att se till att värdegrundsdiskussioner och förhållningssätt diskuteras i personalgruppen och att det efterlevs i arbetet med barnen.
- Utvärdera likabehandlingsplanen och vid behov revidera förskolans fortsatta arbete.
- Vid kännedom om att missförhållanden föreligger utreda uppgifterna.
Förebyggande arbete för trygghet och trivsel genom att:
- Ta del av lagen och definiera vad de olika begreppen kan vara i vår verksamhet. I personalgruppen diskutera värdegrund och gemensamt förhållningsätt på vår förskola.
- Vara uppmärksamma på varandras beteenden och arbeta för att vi i arbetslaget har återkommande reflekterande möten omkring vårt arbete.
- Tillsammans med barnen diskutera och visa hur man är en bra kamrat (Kompisböckerna).
Rutiner för att upptäcka kränkning:
- Närvarande vuxna, som hjälper, stödjer och arbetar för att lösa eventuella konflikter.
- Utvecklingssamtal tillsammans med föräldrarna (föräldraenkät).
- Reflekterande möten i arbetslaget.
Exempel på beteende som vi inte accepterar:
- Uppträdande som kränker någons värdighet: knuffar, slag, sparkar, verbala hot, förolämpning, reta, härma, prata illa om någon, utesluta någon, ignorera, skratta åt någon, rita lappar.
Utredning:
- I personalgruppen skapa sig en samlad bild av det som inträffat. Personalen samtalar med barnen (beroende av ålder) och informerar vårdnadshavarna.
- Styrelsen ansvarar för att händelsen utreds.
- Dokumentera av händelsen och vidtagna åtgärder.
Uppdaterad: September 2023
Visa hänsyn & empati – och använda oss av språk och kommunikation.
Vi kommer att börja höstterminen med fokusområdet Normer och värden. På grund av yttre omständigheter blev det aktuellt för oss att jobba med livsfrågor så som döden och vad som händer när någon dör.
När det uppstår situationer som handlar om att visa hänsyn till varandra, vill vi försöka att fånga tillfället på film, så vi kan lära oss utav händelsen.
Att se barnet som ett individ och en del av en grupp och en gemenskap
Åtgärder för framtiden:
I relationsarbetet vill förskolan individanpassa verksamheten efter barnen. Barnen behöver också de vuxnas stöd, för att öva samhörighet genom att utmana och ibland överskrida varandras gränser. Vi vill hjälpa barnen att hitta sina grundkänslor och självförståelse och framför allt väcka känslan för lek och ge dem egen tid. Detta görs främst genom att personal varseblir barngruppens reaktion under olika lekar (samarbets- och kompislekar) och utmaningar.
Tillsammans med barngruppen vill vi ha kompissamlingar och massagesagor.
Vi kommer att arbeta långsiktigt för ett inkluderande klimat och för att barnen kommer att upprätthålla relationen till varandra och bygga upp en samvarokompetens. Vi har delat upp barnen i två grupper. Detta ger oss möjlighet för att kunna säkerställa en trygg lekmiljö i en lite lugnare miljö och samtidigt ge stöd och stimulans som förutsättning för likvärdighet. Barnen ska enligt SkolL 1 kap. 4 § 2 st. ges den stimulans och ledning de behöver i sitt lärande och sin personliga utveckling för att de utifrån sina egna förutsättningar ska kunna utvecklas så långt som möjligt.
Förskolans uppgift är att låta varje enskilt barn finna sin unika egenart och därigenom kunna delta i samhällslivet genom att göra sitt bästa under ansvarsfrihet.
Under detta läsåret kommer vi att uppmärksamma barnens förmåga att visa hänsyn och empati.
Vi kommer att observera barnens samspel och även vårt eget ledarskap och bedömer när det är läge att ingripa i barnens förhandlingar och uteslutningar. En gång i veckan kommer vi i ledningsgruppen att dokumentera och även analyser vårt arbete inom området, så vi på detta sättet ser hur eller om vårt arbete ger resultat.
Ordförande/tillförordnad rektor: Katja Lundberg
Ledarmot: Susanne Risom
Ledermot: Maria Jenerholt-Kokk
Kassör: Katja Lundberg
Riala Waldorfförskola
Riala Kyrkväg 6
761 13 Riala
Telefon: 0176-263516
Katja Lundberg tillförordnad rektor: 0705583211
Den här e-postadressen skyddas mot spambots. Du måste tillåta JavaScript för att se den.
Styrelsen:
Ordförande och tillförordnad rektor: Katja Lundberg
Ledarmot: Susanne Risom
Ledarmot: Maria Jenderholt
Kassör: Katja Lundberg
Kalendarium ht-2016
Augusti
Mån 22 Terminen börjar.
Mån 22 Fortbildning i Pluttra (eftermiddag) del ett (Maria och Katja).
September
Ons 7 Föräldramöte kl. 18.30
Datum Kväll med föräldraforum.
Fre 16 Planeringsdag (vikarie).
Tor 29 Skördefest (barnen och fröknarna). Se info ”Förskolans fester”.
Tors 29 Göra lövkronor kl. 18.30 (plocka fina lönnlöv och ta med).
Fre 30 Mikaelifest kl. 15.00. Barnen visar upp sitt spel och efteråt äter vi bröd som familjerna tagit med.
Oktober
Tors 6 Distriktsmöte
Fre-Lör 7-9 Samrådsmöte i Järna.
Tis 11 Mjölksyrning kl. 18.00.
Fre 21 Planeringsdag. Förskolan är stängd!
Mån 24 Fortbildning i Pluttra (eftermiddag) del två (maria och Susanne).
Tis 25 Fortbildning för hela personalgruppen. Förskolan stänger kl. 16.
Datum Göra fint dag kl 10-15.00
31-6 skolans lovvecka.
November
Ons 9 Göra kålrotslyktor kl. 18.30 (Ta gärna med en skedkniv).
Tors 10 Lyktfest kl. 17.00 Barnen sjunger i trädgården med sina lyktor och sedan fikar vi ute med varm saft och lyktkakor.
Fre 18 Planeringsdag. Förskolan är stängd!
December
Fre 2 kl 15.00 Adventsfika och adventsspiral med dem större barnen, vid hämtning av barnen. Då bjuds det på pepparkakor och lussebullar.
Tors 15 Jullunch (barnen och fröknarna)
Tors 22 Jul avslutning kl. 15.30.